Poikkitaiteellinen yhdistys Poike ry                        LEHDISTÖTIEDOTE

Porin Ooppera ry:n,                                               10.9.2014

Pori Sinfoniettan,

Turku International Puppetry Connectionin

ja Nukketeatteriyhdistys Nukkero ry:n kanssa.

NUKKETEATTERI VALLOITTAA – JOPA OOPPERAN

Porin nukketeatterikenttä toimii ennennäkemättömän eloisana. Jouni Kaipainen säveltää ja Anna Ivanova-Brashinskaya ohjaa Pohjoismaiden ensimmäisen suuren nukkeoopperateoksen Pori Sinfoniettalle ja Porin Oopperalle. Satakuntalainen Nukketeatteriyhdistys Nukkero järjestää valtakunnalliset nukketeatterin harrastajapäivät ja käynnistää uuden Varjosta valoon –hankkeen.

Nukketeatteriooppera kertoo lahjakkuudesta ja vastuusta

Aluksi oli jaettu unelma teoksesta, jossa nuket, nukettajat, solistit ja kuoro esiintyisivät samalla lavalla, sinfoniaorkesterin säestyksellä. Toisen sysäyksen projekti sai Taiteen edistämiskeskuksen Porin toimipisteen panostettua alueen nukketeatterikentän kehittämiseen. Kolmantena olivat toimijoiden kannustavat kokemukset poikkitaiteellisesta yhteistyöstä.

Nukketeatteritaiteen läänintaiteilija Roosa Halme tutustutti Turun ja Porin nukketeatteritaiteen tekijät toisiinsa ja saattoi heidät yhteyksiin jo pitkän yhteisen historian omanneiden Porin Oopperan ja Pori Sinfoniettan kanssa. Poikkitaiteellisiin ja poikkialaisiin projekteihin erikoistunut Poike ry liittyi joukkoon koordinoimaan verkostomaista yhteistuotantoa.

Kunnianhimoiseksi tavoitteeksi määriteltiin uuteen sävellykseen ja tarinaan perustuvan täyspitkän nukkeoopperateoksen toteuttaminen. Teoksen ohjaa Turun Taideakatemian nukketeatteriopettaja ja alan kulttuurin keskeinen toimija, filosofian tohtori Anna Ivanova-Brashinskaya. Oopperan libreton kirjoittaa elokuvaohjaaja ja käsikirjoittaja Mikhail Brashinsky.

Ivanova-Brashinskaya saa innoitusta vanhoista saduista. Nukketeatterioopperan tarinan työnimenä on Halewyn. Se pohjaa flaamilaiseen legendaan kauniista lauluäänestä ja laulun voimasta. Laulu kuljettaa päähenkilöitä ja satuhahmoja läpi onnen, epätoivon ja dramaattisten käänteiden.

Oopperan sävellys tilattiin kohdennetun hakukierroksen perusteella tamperelaiselta säveltäjä Jouni Kaipaiselta. Hänen värikäs tyylinsä, poikkeuksellisen laaja sävellystuotantonsa ja kykynsä laulettavan musiikin kirjoittamiseen rikastuttaa oopperan sadunomaista maailmaa.

Nukketeatterioopperan kantaesittää Pori Sinfonietta johtajanaan ylikapellimestari Jan Söderblom. Mestarillinen nukentekijä ja trikkinukkeihin erikoistunut Viktor Antonov toteuttaa oopperan lava- ja nukkesuunnitelman. Turkulainen nukketeatteriyhdistys TIP-Connection osallistuu projektin kansainväliseen yhteistyöhön venäläisten taiteilijoiden kanssa. Nukketeatterioopperan tuottavat Porin Ooppera ry:n tuottaja Heli Latvala ja Poike ry:n tuottaja Tuuli Penttinen-Lampisuo.

Koulutuksellinen oheisohjelma

Nukketeatterioopperasuunnitelma on laajentunut kattamaan yleisötyön ja oppilaitosyhteistyön. Pyrkimyksenä on jakaa kokemuksia nukketeatterioopperan tekemisestä ja kertoa erilaisista nukketeatteritaiteen ja musiikin rajapinnoista taiteellisen työn edetessä. Myös satakuntalainen Nukketeatteriyhdistys Nukkero ry osallistuu projektiin.

Päärahoittaja, Porin ruotsalainen kulttuurirahasto – Svenska kulturfonden i Björneborg tarjoaa koulutuksellisen oheisohjelmiston ja taiteilijavierailuja Porin ruotsalaiselle koululle ja päiväkodille.

Tämän vuoden marraskuussa Porin Palmgren-konservatoriolla järjestetään ensimmäinen nukkeoopperan mestarikurssi. Ohjelmassa on työpajoja opiskelijoille ja ammattilaisille sekä yleisöseminaari kaikille kiinnostuneille. Nukkeoopperaseminaari pidetään 14. marraskuuta konservatorion auditoriossa.

Nukketeatterioopperaa ovat tähän mennessä rahoittaneet Svenska kulturfonden i Björneborgin ohella opetus- ja kulttuuriministeriö, Taiteen edistämiskeskuksen Porin toimipiste ja Suomen Kulttuurirahaston Satakunnan rahasto. Lisärahoitusta hankitaan edelleen.

Nukketeatterioopperan ensi-ilta 2016

Nukketeatterioopperan kehittely alkoi vuonna 2013. Ennakkotuotanto kattaa vuodet 2014-2015. Suunnitelman mukaan nukkeooppera saa ensi-iltansa säveltäjä Jouni Kaipaisen 60-vuotisjuhlavuoden 2016 lopussa.

Satakuntalainen harrastajakenttä sykkii

Satakuntalaisen nukketeatteriyhdistys Nukkero ry käynnistää Varjosta valoon 2014–2016 -hankkeen, joka vie varjo- ja nukketeatteria kouluihin ja kurssittaa opettajia ja harrastajia. Tavoitteena on synnyttää maakuntaan uusia nukketeatteriharrastajaryhmiä. Hankkeen puitteissa jatkuu myös Nukketeatterijuhla PIP-festiksi nimetty tapahtumaohjelmisto. Marraskuun 15., eli nukkeoopperaseminaaria seuraavana päivänä PIP-fest järjestää Palmgren-konservatoriolla indonesialaisen varjoteatterikonsertin.

Jo kuluvalla viikolla Galleria Liisa Ekqvistissä Noormarkussa avautuu teatterinukkenäyttely, joka esittelee satakuntalaisten teatterien ohjelmistoissa esiintyneitä nukkeja. Näyttely on avoinna 13.–28. syyskuuta.

Syyskuun 19.–21. päivä Porin Kulttuuritalo Annankatu 6 täyttyy nukketeatteriharrastajista ja heidän esityksistään, kun Nukkero järjestää ensimmäiset valtakunnalliset nukketeatterin harrastajapäivät. Tapahtuma kuuluu Suomen nukketeatterin tiedotus- ja yhteistyöjärjestö Uniman 30-vuotisjuhlavuoden ohjelmaan. Mukana yhteistyössä ovat myös Porin lastenkulttuurikeskus – Satakunnan lastenkulttuuriverkosto ja Taiteen edistämiskeskuksen Porin toimipiste.

Nukketeatterioopperan lehdistökuvia ladattavissa DropboxistaValokuvat: Meri Mäkinen / Kallo Works.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt nukketeatterioopperaan liittyen:

Tuuli Penttinen-Lampisuo, tuottaja

050 535 8916, tuuli (at) poike.fi, www.poike.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt Nukkeroon ja Nukketeatterijuhla PIP-festiin liittyen:

Liisa Ekqvist, nukketeatteritaiteilija

044 2709809, liisa (at) gallerialiisaekqvist.fi, http://pipfest.blogspot.fi/